Gemene klant noemt medewerker met Syndroom van Down een debiel

Een student doet boodschappen bij een supermarkt in de buurt van haar studentenkamer. Er werkt daar een man met het Syndroom van Down, die de boodschappen in tasjes doet. Maar op een dag is ze getuige van deze scene:

"(Ik sta in mijn gebruikelijke supermarkt bij de kassa. De inpakker is een lieve man met een verstandelijke beperking, die voorzichtig mijn boodschappen in tasjes doet.)

Inpakker: "Wil je deze?"

(Hij houdt één van mijn canvas tassen omhoog, waarvan ik kan zien dat er een gat in zit.)

Ik: "Nee, gebruik maar een andere. Dankje."

Vrouw achter me: "God! Schiet toch eens op!"

Ik: "Ik heb nog maar net betaald. Niets aan de hand."

Vrouw achter me: "Oh, dus jij bent ook al zo langzaam als hij? God, jullie soort speciale mensen moet echt ophouden de normale mensen in de weg te zitten."

Inpakker: *ziet er beledigd uit* "Mevrouw, zij is niet niet-slim. Zij zit op [de universiteit]." *wijst naar het universiteitslogo op mijn joggingbroek* "Zij is echt slim."

Ik: "En hij is hier de beste inpakker! Hij is heel voorzichtig, mevrouw, en dat is heel goed als het op boodschappen aankomt."

(Mijn tassen zijn klaar. Omdat hij weet dat ik terug naar mijn kamer loop, overhandigt de inpakker ze aan me en helpt me ze op mijn schouders te hijsen.)

Vrouw achter me: "God, hij helpt je niet eens de tassen naar de auto te brengen? Wat een brutaliteit. Ik wil hier een manager over spreken!"

Ik: "Ik ben te voet, mevrouw. Je wilt de manager bellen om iets waar ik hem al meerdere keren uitdrukkelijk om heb gevraagd?"

Inpakker: *tegen mij* "Een fijne dag nog!"

Vrouw achter mij: "Debiel."

(De kassière, die de hele tijd nog geen woord heeft gezegd, kijkt de vrouw kalm aan.)

Kassière: "Weigering van service vanwege buitengewone discriminatie tegenover een gewaardeerde medewerker, evenals een vaste klant. U kunt uw artikelen hier achterlaten; die zetten we later wel terug. U wordt verzocht de winkel nu te verlaten."

(Als tegenreactie besluit ze gigantisch stennis te schoppen, wat uiteindelijk in een gebroken schap resulteert. Ze moet zelfs fysiek worden tegengehouden, terwijl de inpakker mij en een andere klant achter de sigarettenbalie leidt voor onze veiligheid. We moeten wachten tot een politieagent verschijnt.)

Inpakker: "Kom... je volgende week nog wel?" *hij kijkt bezorgd*

Ik: "Yep."

(Zijn glimlach maakte mijn hele dag goed.)

Soms moet je je echt afvragen wat er in mensen omgaat dat ze zich zo gedragen, alleen omdat iemand "te langzaam" is. Gelukkig wisten de andere klanten en medewerkers hoe bijzonder deze man is. Deel dit verhaal als je ook gelooft dat de kassière de juiste keuze maakte door de vrouw service te weigeren en haar te vragen om de winkel te verlaten. 

Bron:

hrtwarming

Reacties

Ook interessant